Resultaat masterclass: anders kijken naar occasionfotografie

Deze zomer vierde Autodata haar 25 jarig bestaan en zijn diverse prijzen verloot onder klanten. De hoofdprijs was een masterclass occasionfotografie onder begeleiding van professionele autofotograaf Klaas Jan Timmerman van Dealerpictures. In kleine groepen, veelal zonder enige ervaring, werd op locatie bij de winnende bedrijven de workshop gegeven. Na de uitleg gingen deelnemers met hun eigen camera aan de slag om auto's op de foto te zetten. Voor iedereen een 'eye opener' met als resultaat dat er anders wordt gekeken naar autofotografie. De belangrijkste tips uit deze workshops delen we ook graag met u!

Fotografie in het autobedrijf

De eerste kennismaking met een auto op internet is visueel. Foto's moeten de auto verkopen. De impact die kwalitatief goed beeld maakt op klanten is ongekend hoog. Slecht beeld roept negatieve associaties met de auto op, maar ook met het bedrijf. En de advertentie moet juist het vertrouwen geven bij de online oriëntatie.


In de praktijk zien we dit:
"Hier heb je een camera, zorg jij even dat deze auto op het internet komt".  Meestal met oude apparatuur probeert men er nog wat van te maken. Even een shotje van de stoelen, even snel achterdeur open, eentje van de achterbank, paar details van het dashboard, velgen en klaar. Sales mannen en vrouwen uit de autowereld zijn naast verkoper ook gebombardeerd tot fotograaf. Maar fotografie is een vak. Verkopers die foto's maken hebben nooit de ambitie gehad om te fotograferen. Die willen verkopen en met klanten omgaan in de showroom. Maar met een klein beetje kennis van fototechniek, camera's en belichting kun je al snel betere plaatjes schieten. 


Er zijn gelukkig ook uitzonderingen bij autobedrijven die fotografie onderscheidend inzetten of waar zelfs complete fotostudio's worden opgezet. 

Een aantal slechte foto's in een reportage kan al fataal zijn.

Uit ervaring blijkt dat vooral vrouwen stof en vuil associëren met een onbetrouwbare uitstraling. Overbelichte foto's laten meer zien dan wat waargenomen kan worden met het menselijk oog. Onnodige details komen dus in beeld. Online gedrag laat verder zien dat mensen worden aangetrokken door iets wat mooi en schoon gefotografeerd is en daardoor sneller tot aankoop overgaan. Met goede occasionfotografie geef je dus een positieve eerste indruk en vergroot je je verkoopkansen. 


Belangrijkste tips uit de masterclass:

  • Sla kleine bestanden op. Te grote bestanden uploaden maakt het allemaal erg traag.
  • Fotografeer niet op de automatische stand, waardoor de flits ingeschakeld.
  • Denk goed na over de hoeken waaruit gefotografeerd wordt. Fotografeer op kniehoogte en probeer eens iets nieuws.
  • Speel met licht en donker.
  • Laat details van de auto in volle glorie zien. 
  • Bouw een fotoserie op als een reportage die klopt en qua belichting hetzelfde aanvoelt en uitstraalt. 
  • Probeer een andere plek binnen of buiten.
  • Kijk hoe het licht (de zon) draait om deze plek.
  • Werk bij voorkeur aan het begin of eind van de dag.
  • Laat een mooi digitaal logo maken om het af te maken

Mooie voorbeelden uit de workshop

Een paar geslaagde shots na het oefen in de Dealerpictures workshops.





Zo dus niet



Kom online betrouwbaar over

Tot slot staan foto's niet op zichzelf. Maak advertenties compleet met een goede tekst bij elke auto. Trek het richting 2018 en beschrijf de auto op een transparantie manier. Denk ook aan de uitstraling van uw website. Vernieuw en laat zien wat u in huis heeft. Leg ook uw werkplaats, personeel en pand vast en wek vertrouwen door dit op site te plaatsen.

(Dit artikel is in samenwerking met Dealerpictures tot stand gekomen. Neem contact op met Klaas-Jan Timmerman voor meer informatie over de masterclasses)