Deze zomer vierde Autodata haar 25 jarig bestaan en zijn diverse prijzen verloot onder klanten. De hoofdprijs was een masterclass occasionfotografie onder begeleiding van professionele autofotograaf Klaas Jan Timmerman van Dealerpictures. In kleine groepen, veelal zonder enige ervaring, werd op locatie bij de winnende bedrijven de workshop gegeven. Na de uitleg gingen deelnemers met hun eigen camera aan de slag om auto's op de foto te zetten. Voor iedereen een 'eye opener' met als resultaat dat er anders wordt gekeken naar autofotografie. De belangrijkste tips uit deze workshops delen we ook graag met u!
In de praktijk zien we dit:
"Hier heb je een camera, zorg jij even dat deze auto op het internet komt". Meestal met oude apparatuur probeert men er nog wat van te maken. Even een shotje van de stoelen, even snel achterdeur open, eentje van de achterbank, paar details van het dashboard, velgen en klaar. Sales mannen en vrouwen uit de autowereld zijn naast verkoper ook gebombardeerd tot fotograaf. Maar fotografie is een vak. Verkopers die foto's maken hebben nooit de ambitie gehad om te fotograferen. Die willen verkopen en met klanten omgaan in de showroom. Maar met een klein beetje kennis van fototechniek, camera's en belichting kun je al snel betere plaatjes schieten.
Er zijn gelukkig ook uitzonderingen bij autobedrijven die fotografie onderscheidend inzetten of waar zelfs complete fotostudio's worden opgezet.
Een paar geslaagde shots na het oefen in de Dealerpictures workshops.
Tot slot staan foto's niet op zichzelf. Maak advertenties compleet met een goede tekst bij elke auto. Trek het richting 2018 en beschrijf de auto op een transparantie manier. Denk ook aan de uitstraling van uw website. Vernieuw en laat zien wat u in huis heeft. Leg ook uw werkplaats, personeel en pand vast en wek vertrouwen door dit op site te plaatsen.
(Dit artikel is in samenwerking met Dealerpictures tot stand gekomen. Neem contact op met Klaas-Jan Timmerman voor meer informatie over de masterclasses)