Interview met Robert Brouwer in de DCDW podcast van Paul de Vries

Bekijk en beluister deze podcast met online tips voor het moderne autobedrijf

Samenvatting van het interview

Door een auto beter te beschrijven wordt het voor kopers makkelijker om op afstand een auto te beoordelen. Zowel in de consumentenmarkt als in de B2B markt neemt de behoefte toe aan "what you see is what you get". Geen verrassingen achteraf. Leg bij inkoop en taxatie de voertuiggegevens zo goed en compleet mogelijk vast. Deel deze informatie vervolgens op de juiste manier via je juiste online remarketing kanalen.


Data

Robert: “De kern van Autodata is het makkelijker maken van het in- en verkoopproces voor autobedrijven. We zijn goed in occasiontaxeersystemen, voorraadbeheer en alles wat er komt kijken bij de remarketing van gebruikte en nieuwe auto’s. Dealers kennen ons van Wheelerdelta en Autoscan, producten die helpen bij hun salesproces. Wheelerdelta is sinds kort door het gebruik van eigen software zeer flexibel. We kunnen snel schakelen en het pakket afstemmen op de wensen van de gebruiker. Maar ook kunnen advertenties van auto’s veel beter afgestemd worden op de specifieke eigenschappen van juist die auto. Daarover gesproken, een nieuwe voorraadauto of occasion online zetten, dat kan inmiddels iedereen. Maar daarna wordt het lastig. We zien dat veel dealers, als de auto te weinig belangstelling krijgt, te snel naar de prijs grijpen als middel om leads te genereren. Dat kan anders. Denk aan het aanpassen van je advertentie, bijvoorbeeld op basis van data. Als onze data vertellen dat een auto een bepaalde doelgroep aanspreekt, moet je je advertentie richten op die doelgroep.”

Inkoper

Paul de Vries “Ik ben gelukkig niet de enige die vindt dat de eigen website het belangrijkste portal is van een autobedrijf, omdat de leads die daarvandaan komen de meest interessante leads zijn. Robert Brouwer "De site moet dus zowel het visitekaartje zijn van het bedrijf, maar ook van de auto die erop aangeboden wordt. In dat kader ben ik van mening dat de inkoper de juiste persoon is om de advertentie van een auto op te stellen. Dus niet de verkoper of een marketeer. Waarom? Hij weet als geen ander waarom juist die auto interessant is. Niet alleen qua prijs, maar vooral vanwege bepaalde opties. Bovendien is het belangrijk om nog veel transparanter te zijn online. Bijvoorbeeld door het innamerapport standaard erbij te presenteren. En tot slot: presenteer de opties in je advertentie niet volgens de gebruikelijke, alfabetische ‘abs-airco-automaat-methode’, maar zet de belangrijkste opties van juist die auto bovenaan.”