Wat is 'deeplinken' en waarom zou je dit als autobedrijf willen?


Zo werkt deeplinken

Stel, een klant meldt zich in je showroom en vraagt naar een specifieke auto. Je kunt dan twee dingen dingen doen.

1. Je wijst hem de weg vanaf de balie óf 2. je loopt met hem mee en brengt je klant rechtstreeks naar de auto van zijn keuze toe. Deeplinken doet exact dat laatste, maar dan online.

Wat is deeplinken precies?

Het hele internet staat er vol mee en eigenlijk is deeplinken al zo oud als het internet zelf. Deeplinken is een eenvoudige techniek die zeker vandaag de dag een waardevolle online marketing tactiek is.

 

Voorbeelden van deeplinks

Enkele voorbeelden:

www.autobedrijf.nl - is géén deeplink

...maar
www.autobedrijf.nl/occasions/audi-a1-sportback-12-tfsi-admired/ - is wél een deeplink, naar een voertuig detailpagina van één unieke auto binnen de voorraad.

Waarom deeplinken gebruiken?

De voornaamste reden om deeplinken te gebruiken is om klanten snel te laten vinden wat ze zoeken op je website. Deeplinken brengt bezoekers rechtstreeks op de pagina waar ze moeten zijn. Moderne websites zijn in meeste gevallen zo opgezet dat bezoekers direct naar productpagina's of aanbiedingen kunnen worden verwezen.

Deeplinken vanuit occasion portalen

Marktplaats.nl en Gaspedaal.nl zijn twee occasionportals die deeplinken ondersteunen vanuit de advertentie. In plaats van een link naar je homepage klikken bezoekers dan direct door naar de detailpagina van die auto binnen je eigen website. Hier valt voor de meeste autobedrijven een grote winst te behalen. Klanten besteden een aanzienlijk deel van hun tijd om tot een selectie aan auto's te komen.

 

Om meer over deze auto's en de aanbieder te weten te komen willen ze dezelfde auto nogmaals bekijken, maar dan op je eigen website. Zonder deeplinken laat je klanten de auto opnieuw terugzoeken vanaf je homepage. En daar zijn ze nou net al zo druk mee geweest. Dit kan leiden tot een gemiste kans op een aanvraag of reactie. Binnen Wheelerdelta is deeplinken standaard functionaliteit, mits je eigen website hiervoor geschikt is.

Hoe kun je deeplinken gebruiken?

Stel je ontvangt een aanvraag op een auto in je voorraad vanuit een reactieformulier op je website. Dan is het fijn als je zelf direct vanuit de aanvraagmail de link kan aanklikken naar de detailpagina van die auto. Je hoeft hem niet handmatig terug te zoeken. Andersom werkt dit ook zo. Bezoekers die een reactie per e-mail ontvangen kun je helpen door niet alleen je homepage URL in de mail te zetten, maar ook deeplinks naar de auto van hun interesse en andere interessante pagina's voor die klant.

Voordelen van deeplinken

Deeplinken maakt het zoeken naar informatie binnen je website een stuk eenvoudiger. In de praktijk leidt dit tot een betere ervaring met je website omdat bezoekers sneller vinden wat ze zoeken. Hoe meer kliks een bezoeker moet doen om bij zijn doel te komen, hoe meer mensen tussentijds afhaken.

Tot slot

Een website die goed is opgezet en is voorzien van een modern control panel (CMS) zou het aanmaken van deeplink url's tot een eenvoudig klusje moeten maken. En daarmee een effectief middel voor online marketeers en webbeheerders in de automotive die meer uit hun website willen halen.