Verkort statijden door het adverteren van te verwachten auto’s

Het grootste margepotentieel zit in een occasion die nog niet zo lang staat. Benut 5 tips om verwachte voorraad alvast te adverteren.


Tips voor adverteren van verwacht aanbod

Los van de vraag of je kosten voor rente, licht en stalling moet toerekenen aan de occasion, weten we dat het in de tijd steeds lastiger wordt om geld te verdienen. Waar het omslagpunt precies ligt hangt af van de omstandigheden bij het autobedrijf. Maar in de regel is het na 120 dagen wel gedaan met de pret. Hoe eerder de auto online staat des te groter de kans op rendement.

 

Deze tips helpen om succesvol te adverteren met te verwachten auto’s:
1. Laat verkopers alvast bij de taxatie hun best doen met betrekking tot fotografie
2. Plaats een layer over de foto dat het om een te verwachten auto gaat
3. Vertel duidelijk in de advertentie dat de auto er nog niet staat en wanneer de auto verwacht wordt
4. Room de prijs af, dit voorkomt LIFO met de auto’s die er al wel fysiek staan
5. Gebruik goede software die hergebruik van het taxatiedossier faciliteert

Sturen op stadagen

Het is logisch dat je als autobedrijf steeds harder stuurt op stadagen en minder wil wachten op dat ene gelukje waardoor de occasion toch nog rendabel verkocht wordt na die 120 dagen. Het aantal klanten dat in de showroom nog is te sturen is flink afgenomen. Gelukkig kiezen steeds meer autobedrijven ervoor om de verkooptransactie los te zien van de inruiler. Het probleem van de te verkopen auto mag met het afgeven van een harde taxatieprijs niet meer doorgeschoven worden naar de volgende auto in de keten.

Voorraad sneller online zetten

Nu autobedrijven op stadagen sturen en werken met harde taxprijzen is het eerste laaghangende fruit geplukt. Waar hangen nu de volgende kansen?

Verkorten van stadagen:

1. door het sneller showroom klaarmaken van occasions;
2. door auto’s alvast te adverteren voordat ze binnen zijn.

 

Het eerste punt is een kwestie van een goed ingeregeld proces en goede afspraken met de werkplaats, poetser en spuiterij. Met externe partijen kun je vaak goede afspraken maken omdat deze commercieel naar de materie kijken. Met de collega’s van andere afdelingen is het vaak het lastigst vanwege de “gedwongen winkelnering” en het sturen op individuele afdelingsresultaten.

Beschouw verwachte auto's als voorraad

Het adverteren van een op papier ingeruilde auto die fysiek nog niet binnen is, is in dit kader het eerstvolgende laaghangende fruit. Door de snelle opkomst van de digitale taxatie beschikken steeds meer autobedrijven vanaf het begin van het proces met de consument al over een compleet digitaal dossier. Dit taxatiedossier is een prachtige basis voor een advertentie.

 

Het voordeel van het hergebruiken van de taxatie is dat de oorspronkelijke uitgangspunten van de taxatie meegenomen worden naar het advertentiedossier. Voor welke prijs denken we deze auto te verkopen is al vertaald in de topdown calculatie. En uit de topdown is een inruilprijs komen rollen die we vertalen naar taxatieprijs.

We hebben dus de juiste auto met de juiste opties al samen met de prijzen en de taxatiefoto’s. Benut deze tijdswinst en versnel hiermee uw advertentieproces!

Meer weten?

Wilt u een keer praten over de kansen van digitaliseren van het handelsproces en de diverse occasionstrategieėn? Neemt dan vrijblijvend contact met ons op.