Persbericht van stichting 100% onderhouden

Autodata heeft haar systemen al klaargemaakt voor het adverteren met het nieuwe weblabel "100% Onderhouden".

Sinds februari 2017 is het weblabel "100% Onderhouden" al te selecteren bij voertuigadvertenties in Wheelerdelta. Het label geeft aan dat het voertuig al het voorgeschreven onderhoud heeft gehad. Volgens consumentenonderzoek door stichting 100% Onderhouden vertegenwoordigt het label een waarde van €972,-.

Om het label te mogen gebruiken is het zaak om als autobedrijf deelnemer te worden bij de stichting 100% Onderhouden. Deze stichting is in opzet vergelijkbaar met de Stichting Nationale Autopas. Om het “100% Onderhouden” weblabel gewicht en waarde te geven zijn er regels verbonden aan het gebruik van het logo en wordt het gebruik ervan gecontroleerd. De doelstellingen van de stichting 100% onderhouden worden ondersteunt door BOVAG en ANWB.

Lees hieronder het persbericht van stichting 100% onderhouden.

Persbericht van stichting 100% onderhouden: Onduidelijkheden over onderhoud

21 februari 2017 - Vianen

Onderhoudshistorie is in occasionland nog een diffuus gebied, daar waar er juist op andere gebieden steeds meer en transparanter informatie te vinden is. Anton Pluim die recent zijn baan bij BOVAG opzegde en overstapte naar de nieuw opgerichte stichting 100% onderhouden zegt hierover: bij veel advertenties staat in het tekstveld de claim van “goed onderhouden”, “100% dealeronderhouden” of “boekjes aanwezig”. Maar wat zegt dit nou helemaal? Voor de consument zegt dat niks omdat iedereen dat ongestraft kan beweren. Om nog maar te zwijgen van boekjes met stempels van niet bestaande bedrijven.

Wat vindt de consument?

Wij hebben eerst maar eens aan de consument gevraagd waar die bij de aankoop nou echt op let. Waar maakt hij of zij zich nou zorgen over bij de aankoop en hoe gaat hij te werk? Uit het onderzoek blijkt dan dat autokopers onverwachte reparatiekosten verreweg als grootste risico zien. Dat risico schat men zelfs hoger in dan het risico van een niet kloppende kilometerstand.

De aankoop van een gebruikte auto is voor veel mensen na hun huis de grootste in hun privéleven. Men ziet het als een spannend moment met de nodige potentiële risico’s. Anton Pluim vindt het dan ook logisch dat de autokoper goed oplet bij de aankoop. “De zaken waar de autokoper goed naar kijkt zijn uiteraard merk/model, de prijs en de kilometerstand. Direct daarna volgen de onderhoudshistorie en of het onderhoud volgens fabrieksvoorschrift gedaan is.”

Gemiddeld zeggen autokopers € 972,- meer te willen betalen voor een auto met een aantoonbaar complete onderhoudshistorie. Dat is in de meeste gevallen zelfs meer dan de kosten van 2 grote onderhoudsbeurten. Ik moet bekennen dat dit meer is dan ik persoonlijk verwacht had, maar dat zegt dus veel over de waarde van deze informatie.

Toegevoegde waarde bieden, zowel feitelijk als emotioneel

Voor wie al jaren rondloopt in de autobranche is het makkelijk om deze emotionele binding te onderschatten. Als je dagelijks tussen de auto’s werkt is het omwisselen van je auto heel gewoon. Dan wordt het lastiger om je nog in te leven in de onbevangen blik van een gemiddelde consument die op de dag waarop hij zijn andere auto op gaat halen ‘s-ochtends echt met een ander gevoel zijn bed uitstapt. Hij vraagt zich dan af of hij er wel echt goed aan gedaan heeft, en wil de twijfel hierover graag beperken.

Pluim geeft aan de er een grote waarde zit in het transparant kunnen zijn over de auto-historie. Dit is overigens vergelijkbaar met andere producten. Zo wil je bij kleding weten of dit geproduceerd is zonder kinderarbeid, bij koffie of de boeren wel eerlijk beloond zijn en is er bij de biefstuk bekend in welke wei die koe heeft gelopen en of ie wel goed verzorgd is. Dit belang is bij auto’s niet anders. Een auto die altijd op tijd de beurten gehad heeft op soortgelijke manier extra waarde omdat dit ook iets zegt over de manier waarop men met die auto is omgesprongen.

Die autokoper hecht grote waarde aan een compleet aaneengesloten onderhoudshistorie en ziet ook graag dat dit is uitgevoerd volgens de voorschriften van de fabrikant. Een beurt die niet is afgestempeld in het boekje kan dan al vragen oproepen, terwijl wij als professionals soms de neiging hebben om de schouders op te halen onder het mom van “we kijken hem voordat u hem meekrijgt nog even goed na hoor”.

Verborgen waarde

Soms zit er ook waarde verborgen in een auto die onvoldoende zichtbaar gemaakt wordt. Ik zag tijdens de pilot van 100% bijvoorbeeld dat in sommige gevallen onderhoudsbeurten wel degelijk zijn uitgevoerd, maar dat de informatie daarover alleen nooit in het boekje afgestempeld is. Soms is de vorige eigenaar destijds vergeten het boekje mee te nemen omdat hij zich nooit realiseerde dat dit belangrijk was. De informatie staat dan vaak nog wel in het dms-systeem. Maar als de auto elders vandaan komt, soms ook uit het buitenland, is de vraag wie dat nog kan inzien. Wie neemt dan voor die nieuwe autokoper nog de moeite om die informatie even op te vragen? We zien nu al tijdens de pilot dat het 100% onderhouden label een trigger is om dat toch nog even te doen, en gewoon in je vaste proces op te nemen. Daarmee kun je die verborgen waarde van een complete historie toch weer zichtbaar maken. En daar verhoog je de marge mee.

Succesvolle pilot

Op dit moment wordt het label nog getest bij een beperkte groep bedrijven. We zijn gestart met een pilot bij 4 autobedrijven, zowel dealerbedrijven als universeel. Daarna is de pilot uitgebreid naar in totaal 25 bedrijven. Doelstelling is met name om de training, materialen en processen fijn te slijpen. Gebruikers zijn enthousiast en het lijkt erop alsof auto’s met een 100% weblabel met name sneller verkocht worden.

Ook meedoen? Meld je vast aan

Er zijn al tientallen aanvragen van geďnteresseerde bedrijven die mee willen doen, maar we kunnen eenvoudig nog niet iedereen aanschakelen. We vinden het belangrijk dat het label echt met de juiste stevigheid in de markt gezet wordt. Daar moet de consument op kunnen vertrouwen. Daarom is ook bewust gekozen voor een stichting naar het model van Nationale Autopas met een stevig en onafhankelijk bestuur. Er zal ook bij deelnemende autobedrijven gecontroleerd worden, zowel periodiek als ook naar aanleiding van signalen. Die stevigheid van het label vinden we erg belangrijk en het is dus alleen weggelegd voor de echt serieuze bedrijven. Bedrijven die ook met het label willen werken kunnen zich al wel melden bij de stichting. Via de menu-optie “voor autobedrijven” op www.100procentonderhouden.nl. We gaan straks aansluiten in volgorde van aanmelding. Vanaf eind maart is het zover.

Automatisch aansluiten via alle portalen

De invoerportalen hebben het label inmiddels in hun systemen beschikbaar gemaakt en ook Hexon, de partij die de meeste advertenties verdeelt naar de advertentieportalen is helemaal klaar om grotere aantallen af te kunnen handelen. Zodra het label binnen een autobedrijf wordt aangevinkt gaat straks automatisch een bericht naar de database van 100% onderhouden om te checken of het bedrijf deelnemer is en het label mag gebruiken. Op die manier houden we het label stevig en blijft het voorbehouden aan deelnemers die ook serieus volgens de 100% normen werken.

Over Stichting 100% onderhouden
100% onderhouden bevordert goed auto-onderhoud en informeert consumenten over het belang van goed onderhoud. Het 100% onderhouden label biedt de automobilist transparantie en zekerheid. Zo heeft een 100% onderhouden auto alle belangrijke beurten op tijd en volgens de voorschriften van de fabrikant gekregen.
Stichting 100% ziet toe op het juist gebruik van het label en voert bedrijfscontroles uit. ANWB en BOVAG onderschrijven de doelstelling van de stichting 100% onderhouden.