Facebook lanceert marktplaats voor occasions in de US

Sinds deze maand kunnen gebruikers het autoaanbod bekijken van dealers en particulieren op een nieuw gelanceerde Facebook automarktplaats.
Met zoekfuncties die ook door de bekende autoportals worden geboden, zoals merk, model, uitvoering, kilometerstand en bouwjaar.
Het zakelijke aanbod word verzameld via portals zoals Edmunds, Cars.com, Auction123 en DMS-en zoals CDK Global en SocialDealer.


De vraagprijzen worden getoetst aan KellyBluebook als onafhankelijke waardebepaler. Via Facebook Messenger kan direct contact gelegd worden met de aanbieder.

Volgens Facebook zijn voertuigen de meest bezochte categorie binnen de Facebook marktplaats. Door het snel groeiende gebruik van "vraag/aanbod" groepen heeft Facebook de zogenaamde Marketplace ontwikkeld. Daarin is nu dus een autoportal gebouwd. Momenteel rekent Facebook geen commissie of plaatsingsfee. Eerdere tests binnen Facebook Marketplace wijzen erop dat er geld verdiend zal gaan worden op basis van een advertentiemodel. 


Het voordeel dat Facebook lijkt te hebben op de traditionele autoportals dat mensen toch al een account hebben, de app dagelijks gebruiken en dat er inzicht is in de voorkeuren van gebruikers op basis van hun gedrag en profiel. Het is niet bekend of Facebook de automarktplaats ook buiten de US zal lanceren.