10x nieuwe functies in onze automotive websites


Ontwikkeling staat niet stil en een website is nooit helemaal af. Daarom bedenkt Autodata regelmatig nieuwe functionaliteiten. Vernieuwend en gericht op een betere ervaring voor bezoekers op je website. Hier staan de 10 nieuwste toevoegingen op een rij. En iedereen die een auto website bij ons afneemt profiteert hiervan!

Bekijk onze portfolio voor een selectie van recente websites.

1. Automatische labels met highlights van een auto

Elke auto heeft bijzondere eigenschappen die het vermelden waard zijn. De websites nemen je een stuk werk uit handen en tonen labels met highlights van elke auto. Op de overzichtspagina en detailpagina komt dit automatisch in beeld. 

Er zijn labels voor o.a.:

  • Lage km-stand (in relatie tot bouwjaar)
  • Zuinig (groen energielabel)
  • Automaat
  • Euro 5 en Euro 6 (op basis van emissienorm)
  • Hoge instap
  • Trekhaak
  • Hybride
  • 7 of meer zitplaatsen
  • Lengte/Hoogte bij bedrijfsauto’s
  • Snelladen (bij EV)
  • Actieradius (bij EV)

2. Verbeterd zoekfilter

Het zoekfilter wordt telkens verbeterd. Aan de voorkant, maar ook in flexibiliteit en instelmogelijkheden. De snelheid van het zoeken en de mobiele werking zijn ook verder ontwikkeld.
Een selectie uit de nieuwe functies:
  • Volgorde van filters is instelbaar
  • Filters kunnen wel of niet getoond worden
  • Van/tot zoeken kan ook onder elkaar geplaatst worden (minder ruimte)
  • Jongste bouwjaren staan bovenaan in het bouwjaarfilter
  • Geselecteerde filters komen duidelijk boven het filter te staan voor makkelijker zoeken
  • Multi select zoeken op merk én model
  • Aparte filteropties voor bedrijfsauto’s (lengte, hoogte, cabine en opbouw)

3. Prijsweergaves en maandbedragen uitgebreid

Occasions worden tegenwoordig met verschillende soorten verkoopprijzen geadverteerd. Bijvoorbeeld de koopprijs incl. garantie, meeneemprijs of verkoopprijs excl. btw. Maar ook maandbedragen komen vaker voor. Bijvoorbeeld financiering, financial lease of private lease. De websites kunnen alle prijsvormen tonen. En ook in het filter kan er op diverse prijstypes worden gezocht.

4. Voertuigen vergelijken

Hoe vergelijk je auto’s met elkaar? Door ze naast elkaar te zetten en alle eigenschappen in één overzicht te hebben. De functie om auto’s te vergelijken in onze automotive websites doen precies dat. Je kunt eenvoudig meerdere auto’s naast elkaar zetten om te vergelijken. Van de technische specificaties en opties tot de prijsinformatie. Met 1 klik kun je zelfs alleen de verschillen laten zien. Dit maakt het vergelijken nog makker. Keuze gemaakt? Dan kan een bezoeker de vergelijking naar zichzelf mailen. Je wordt automatisch op de hoogte gebracht van deze activiteit op je website. Interesse in deze functionaliteit? Neem contact op via e-mail ontwerp @ autodata.nl


5. Zoeken op opties en trefwoord

Zoeken op opties en trefwoord vormen de belangrijkste zaken die bezoekers willen doen op je website. Opties zijn zeer bepalend in de keuze voor een bepaald model. Daarom zijn de websites voorzien van een gestandaardiseerde optielijst. Daarin vind je alle opties terug, maar dan op een uniforme schrijfwijze. Zo komt elke optie maar 1x voor. Ongeacht het merk, model of de invoerwijze. Het zoekfilter voor voertuigopties is slim ingericht,

 
Een voorbeeld: zo kunnen alle auto’s doorzocht worden op “airconditioning”. Of dat nu om handmatige airco gaat of de modernste climate control, alle auto’s die voldoen worden getoond. Dat maakt het zoeken heel eenvoudig. Maar heeft een auto climate control? Dan vind je hem daar ook op en de auto met handmatige airco juist niet.

Trefwoord zoeken werkt met vrije tekst. Een bezoeker kan vanalles intypen. Om te helpen toont de website automatisch zoeksuggesties. Dat helpt een bezoeker met het kiezen van het juiste trefwoord. Naarmate je typt worden de suggesties automatisch ververst en verfijnd. Vergelijkbaar met zoeken in Google of Marktplaats. Trefwoord zoeken is een zeer populaire vorm van zoeken en mag niet ontbreken op je website.

6. Verbeterde werking op smartphones

Inmiddels bestaat ruim 70% van je sitebezoek uit mobiele gebruikers. En dan vooral met de smartphone. Daarom worden alle websites uitgebreid getest op de mobiele werking. Door de responsive techniek passen de sites zich automatisch aan het schermformaat aan. Ook aan de laadsnelheid, lay-out en schermnavigatie worden telkens verbeteringen doorgevoerd. Zoals:
  • Een filter zoekknop die meescrollt in het scherm
  • Fotoslider met swipe en zoom
  • Aangepaste formulieren
  • Aangepast zoekfilter met inklapfunctie
  • Whatsapp contact en bel direct linkjes komen in beeld op mobiel
  • De website footer is opnieuw vormgegeven
  • De homepage met zoekmachine is voorzien van achtergrondfoto

7. Uitbreiding contactpagina met Google Business en Google Maps

Wist je dat bezoekjes aan je contactpagina de beste leads opleveren? Iemand die op zoek is naar adresgegevens en telefoonnummer is concreet bezig om contact op te nemen. Daarom zijn de contactmogelijkheden verder uitgebreid. Naast telefoon, mobiel, e-mail en social media is nu ook Google My Business toegevoegd. Via een link klikken bezoekers naar je bedrijfspagina op Google. Ook een link naar de populaire routeplanner op Google Maps is toegevoegd. Automatisch staat het adres van het autobedrijf al ingesteld. Het scherm opent in een apart venster zodat bezoekers op je website blijven.

8. Koppeling LMS systemen

Beheer je zelf leads en contactverzoeken in een lead management systeem? De websites van Autodata zijn gekoppeld aan de Lead Router. Deze Router verzamelt leads en stuurt ze centraal door naar populaire LMS pakketten zoals LEF van Uname-it of Websolve. Er worden regelmatig nieuwe LMS lead koppelingen toegevoegd. Maak je gebruik van een LMS? Vraag dan naar de mogelijkheden om leads uit je website direct aan je LMS te koppelen in plaats van e-mail.

9. Aparte detailpagina met EV weergave en filter

Het aandeel elektrische auto’s dat verkocht wordt neemt toe. Ook vanuit voorraad nieuw en gebruikt. Maar de eigenschappen van een EV zijn anders dan een brandstofauto. Waarom tonen de meeste websites een EV auto met de product details en zoekopties van brandstofauto’s? Dat is niet logisch. Daarom bieden onze websites een zoekfilter en detailweergave die speciaal ontworpen zijn voor elektrische auto’s en EV data. Zo kun je zoeken en filteren op actieradius, snelladen en type accu. En op de detailpagina komen juist deze specificaties bovenaan de pagina. Zaken als aantal cilinders en turbo’s zie je bij de EV presentatie online niet meer terug.

10. Breedbeeld foto slider

Mooie grote foto’s in beeld brengen? Met de nieuwe breedbeeld foto slider komen alle foto’s extra groot in beeld. Op de detailpagina wordt een grote hoofdfoto getoond. Bezoekers kunnen direct door alle foto’s bladeren en scrollen. De vernieuwde foto opzet is voor alle websites beschikbaar. Het enige wat je nodig hebt zijn mooie kwaliteit grote foto’s van je voorraad. Wheelerdelta ondersteunt onbeperkt foto’s in de beste kwaliteit en grootste formaten.