5 online koopmomenten bij de aanschaf van een auto

Hoe oriënteert een 32 jarige moeder zich op een auto? Google zocht het uit en schreef er een leuk rapport over. Lees hier de belangrijkste tips en conclusies.

Online is het startpunt

Uiteraard speelt internet een grote rol. Maar interessanter is dat er 5 centrale vragen zijn die een koper zichzelf stelt. Hoe speel je daar op in? En op welke manier bieden uw website en advertenties daar antwoord op?

 

Google artikel: "What One Consumer’s CarBuying Process Reveals About Auto Marketing Opportunities" - (maart 2016) Lees het artikel online


Belangrijkste punten uit het onderzoek op een rij

De oriëntatiefase voor een auto duurt vaak weken tot maanden. Maar wat gebeurt er precies in de tijd? Hoe zoeken kopers naar informatie? En welke vragen willen ze beantwoord hebben vóórdat ze overgaan tot een koop? Google zocht het uit en vat de zoektocht samen in 5 stappen. Het onderzoek gaat vooral over de aanschaf van nieuwe auto's, maar biedt ook inzichten voor de gebruikte markt. Opvallend is dat 70% (!) van de online momenten op een smartphone of tablet plaatsvinden.


  • Stap 1 - Welke auto is voor mij geschikt?

Meer dan de helft van de kopers begint aan hun oriëntatie zónder concreet automerk of model in gedachten.


  • Stap 2 - Is deze auto geschikt voor mijn wensen?

Kopers toetsen de auto's in hun voorselectie vooral aan praktische behoeften (laadruimte, zitruimte, veiligheid).


  • Stap 3 - Kan ik deze auto betalen?

Wanneer de keuze is bepaald worden prijzen en verschillende manieren van aanschaf vergeleken, zoals koop, lease en financieren.


  • Stap 4 - Waar kan ik deze auto kopen?

De stap naar de showroom wordt nog steeds gemaakt, blijkt uit vooral lokale zoekopdrachten naar autobedrijven.


  • Stap 5 - Krijg ik een goede deal?

Uiteindelijk is dit de beslissende stap. Krijgt de koper een positief gevoel over het aanbod en is hij zelf overtuigd dat zijn keuze goed is?

Wat kunt u hiermee?

Hoewel deze uitkomsten geen grote verrassingen bieden is het toch goed om nog eens stil te staan bij deze oriëntatiefase. Helpt u klanten in elke stap? Zijn uw advertenties en online presentatie informatief genoeg? Staan uw auto's compleet en gedetailleerd omschreven. Is het uw klanten duidelijk dat er meerdere betaalmogelijkheden zijn? Kortom, ga eens na bij welke van deze 5 momenten u een rol wilt spelen en hoe relevant u op dit moment bent.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het online presenteren van uw gebruikte en nieuwe voorraad? Of heeft u vragen over websites, online vindbaar zijn en Google?

Bel ons vrijblijvend op T: (020) - 405 37 50 of neem direct contact op.